۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

جكت فاز 20 و 21 پارس جنوبی هفته جاری به خلیج فارس منتقل می شود



تهران - مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: عملیات بارگیری و انتقال جكت فاز 20 و 21 میدان مشترك پارس جنوبی در هفته جاری آغاز می شود.
گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از شبكه اطلاع رسانی نفت (شانا) حاكی است 'سید غلامحسین گرشاسبی' در این مورد توضیح داد: عملیات حمل و بارگیری جكت این دو فاز میدان مشترك پارس جنوبی در هفته جاری در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی به دریا منتقل می شود و برای حركت شناور نصاب نیز از سمت شهر دبی آخرین هماهنگی ها شده است.
وی گفت: كارهای اجرایی ساخت جكت این دو فاز در یارد خرمشهر به پایان رسیده و شمع ستون های این دو جكت با شناور به سمت دریا حركت كرد.
وی تصریح كرد بر اساس برنامه عملیات نصب جكت این دو فاز در نیمه فروردین سال 91 به پایان می رسد و یك ماه پس از آن در نیمه دوم اردیبهشت ماه دكل حفاری در محل مستقر خواهد شد.
مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با بیان این كه شركت تاسیسات دریایی، عملیات ساخت دو سكوی فاز 20 و 21 را در یارد خرمشهر در دست دارد، افزود: عملیات ساخت این سكوها در بخش مهندسی و ساخت، 36 درصد جلوتر از ساخت دیگر سكوهای فازهای 35 ماهه پارس جنوبی است، اما در صورت هر گونه تاخیر در ساخت این سكوها، گزینه استفاده از امكانات خارجی نیز در دستور كار قرار دارد.
گرشاسبی در مورد خطوط لوله زیردریایی 210 كیلومتری مورد نیاز در این فاز گفت: در این بخش 41 درصد پیشرفت حاصل شده است كه مربوط به خرید كالا و تامین تجهیزات بوده و تمام خطوط 32 و چهار اینچ مورد نیاز برای ساخت این خط لوله تامین شده است.
وی گفت: بیش از 50 درصد از خطوط لوله مورد نیاز این دو فاز وارد شده و بقیه نیز در حال حمل است و عملیات كوتینگ (بتن اندود كردن) لوله ها نیز با توجه به اولویت بندی، پس از كوتینگ لوله های فاز 14 پارس جنوبی اجرا می شود.
وی پیشرفت كل پروژه طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی را 33.5 درصد اعلام كرد و گفت: این پروژه با 35 درصد پیشرفت در بخش خشكی و 21 درصد پیشرفت در بخش حفاری در حال اجرا است.
وی ادامه داد: اقلام زمان بر و هزینه بر این دو فاز تامین شده و در زمینه تامین كالای مورد نیاز در فازهای 20 و 21 برای دور زدن تحریم ها، فعالیت های مهمی می شود.
** آغاز عملیات حفاری فاز 20 و 21 پارس جنوبی در نیمه اردیبهشت 91
مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از آغاز عملیات حفاری حفر 22 حلقه چاه این دو فاز در نیمه اردیبهشت سال 91 خبر داد و افزود: سفارش خرید همه اقلام مورد نیاز حفاری، داده شده و بخش زیادی از این اقلام از جمله لوله های CRA (لوله های ویژه حفاری) خریداری و در انبار كیش است.
گرشاسبی تصریح كرد برای انتخاب پیمانكار فازهای 20 و 21 هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است و بر اساس برنامه، همه اقلام مورد نیاز برای حفر دو چاه توصیفی تامین شده است.
وی پیشرفت ساخت پالایشگاه خشكی فاز 20 و 21 پارس جنوبی را 33 درصد اعلام كرد و گفت: به صورت میانگین هفته ای حدود نیم درصد در ساخت پالایشگاه پیشرفت داشته ایم و تاكنون مشكلی در زمینه تامین كالای این بخش ایجاد نشده است.
وی به افزایش تعدادی واحد جدید در طراحی دو فاز 20 و 21 پارس جنوبی و ایجاد تغییر در بخش مدارك مهندسی این دو فاز اشاره كرد و افزود: بر اساس برنامه های واحدهای سولفور زدایی (SRU)، مركاپتان زدایی و MRU به واحدهای طراحی شده در این فازها افزوده خواهد شد.
گرشاسبی گفت: با راه اندازی واحدهای جدید در این دو فاز اقدام بزرگی خواهد شد؛ زیرا حدود 65 درصد واحد جدید به فازهای 20 و 21 افزوده خواهد شد.
مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی سرمایه مورد نیاز این دو فاز را 4.5 میلیارد دلار عنوان كرد و ادامه داد: این میزان اعتبار از محل اوراق مشاركت، منابع داخلی شركت، انرژی فاند بانك ملت در حال تامین است.
وی افزود: تاكنون حدود یك میلیارد و 312 میلیون دلار از این میزان از محل فروش اوراق مشاركت و بانك ملت تامین شده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

Newer Posts Older Posts